Wdrażanie systemu zarządzania bezpieczeństwa (SMS) w organizacjach lotniczych
- Potrzeba wprowadzania SMS –a
- Co to jest SMS i jakie z niego wynikają korzyści
- Podstawy prawne SMS–a
- Podstawowe pojęcia związane z SMS–em
- Ocena ryzyka i szacowanie zagrożenia (matryca ryzyka)
- Wprowadzanie SMS w przedsiębiorstwie
- Kultura bezpieczeństwa w przedsiębiorstwie lotniczym
- Funkcjonowanie SMS-a w przedsiębiorstwie lotniczym
- Uwagi dotyczące procesu wdrażania SMS-a
PODSTAWA PRAWNA SMS-A
ICAO
– załączniki 1, 6, 8, 11, 13, 14 (do 14.11.2013 r.)
– załącznik 19 (do 14.11.2013 r.)
ICAO Doc 9859 (Safety Management Manual)
Zapisy w UE216/2008
Zapisy w rozporządzeniach 1178/2011, 965/2012, 805/2011, 1332/2011, NPA 2011/13 (lotniska), NPA 2013-01 + 2013-19 (WE2042/2003).
Zmiana do 748/2012 (Part 21) – w przygotowaniu
Nowe organizacje szkoleniowe, które chcą szkolić do nowych licencji Part-owskich muszą spełnić ww. wymagania dotyczące SMS już od 18 marca 2013 roku.
Organizacje JAR-owskie muszą dostosować swoje systemy zarządzania do nowych wymagań, w tym wdrożyć SMS, do dnia 8 kwietnia 2014 r.
Krajowe ośrodki szkolące do licencji szybowcowej i balonowej mają na to czas do 8 kwietnia 2015r.
CO TO JEST SMS ?
Systematyczne podejście do zarządzania bezpieczeństwem w przedsiębiorstwie uwzględniające w nim procesy, zakresy odpowiedzialności, struktury organizacyjne i politykę panującą w nim.
Obowiązek wdrożenia SMS-a będzie dotyczył wszystkich podmiotów działających w branży lotniczej.
Bezpieczeństwo
CO TO JEST BEZPIECZEŃSTWO ?
To stan w którym stwierdzamy relatywny brak strat (zniszczeń), zagrożeń lub ryzyka strat lub zranień albo zgonów wśród klientów i pracowników firmy lotniczej oraz ich mienia, które były by efektem pośrednim wypadku lub incydentu lotniczego.
- Całkowita eliminacja wypadków lotniczych i poważnych incydentów jest niemożliwa, ale nie oznacza to, że to nie powinien być nasz cel.
- Błędy będą się pojawiać pomimo zastosowania większości działań zapobiegawczych.
- Żadna działalność człowieka, ani żadne stworzone przez niego urządzenie nie zapewni nam niezależności od zagrożenia i błędów w działaniu.
- Kontrolowane zagrożenie i kontrolowanie błędu są akceptowalne w systemie, który możemy uznać za generalnie bezpieczny.
Cykl bezpieczeństwa:
Koncepcja bezpieczeństwa:
Definicja Bezpieczeństwa
Bezpieczeństwo
to stan w którym możliwość odniesienia szkody na zdrowiu lub zniszczenia mienia pozostaje na poziomie dostatecznie niskim, aby mógł on zostać zaakceptowany. Osiąga się to poprzez identyfikację możliwych zagrożeń i zarządzanie nimi (czyli bezpieczeństwem).
SMS jako minimum:
Minimalne elementy SMS-a w organizacji
– identyfikacja zagrożeń
– zapewnienie wdrażania działań naprawczych
– zapewnienie stałego nadzoru i regularne oceny stanu bezpieczeństwa
– nakierowanie na stałe podnoszenie możliwości i bezpieczeństwa całości działań przedsiębiorstwa
Korzyści z SMS-a
Po co mamy zajmować się SMS-em
– ponieważ jest to konieczne z powodów prawnych
– następuje poprawa bezpieczeństwa
– następuje stały proces ulepszania prowadzonej działalności
– eliminowane są typowe i powtarzalne błędy
– obniżanie kosztów, unikanie niepotrzebnych kosztów
– minimalizacja/kasacja kosztów wypadków i incydentów (bezpośrednich i pośrednich)
– unikanie kosztów badania powypadkowych i ograniczeń w działalności
Metoda reaktywna
polega reagowaniu na wydarzenia, które już się zdarzyły np. wypadki, wydarzenia incydenty.
Badanie wypadków i incydentów. Jest aktywowana dopiero w momencie gdy coś się stanie. Jest ona najodpowiedniejsza tylko dla:
- wydarzeń w których znaczenie mają błędy/niesprawności o podłożu technicznym
- wydarzenia są typu nadzwyczajnego
Jej korzyści dla systemu SMS ujawniają się w zależności od stopnia, w którym badanie może określić przyczyny, które spowodowały samo wydarzenie i pozwala na zdefiniowanie elementów, które wpłynęły na nie oraz pozwala na określenie wiążącego się z nimi ryzyka.
Metoda prewencyjna
polega na aktywnym rozpoznawaniu zagrożeń poprzez analizę funkcjonowania organizacji.
Zasada jest, że nie czekamy na wypadek, ale staramy się przeciwdziałać mu. Posługuje się analizą zagrożeń, aby określić wynikające z nich ryzyko i łagodzić je. Podstawowymi narzędziami są:
– dobrowolne raportowanie,
– audyty
– analizy bezpieczeństwa.
Wychodząc z założenia, że błędy pojawiające się w systemie mogą być minimalizowane:
- Identyfikuje się ryzyko zanim system załamie się
- Podejmuje się niezbędne działania dla ograniczenia zagrożenia bezpieczeństwa
Metoda prognozująca
zasadą jest , że najlepszą metodą jest zapobieganie. Prowadzi się działania w celu przewidzenia i uprzedzenia problemów.
Najefektywniejszymi narzędziami są:
– anonimowy system raportowania,
– analiza danych operacyjnych (lotów, ale nie tylko),
– standardowe kontrole działań,
– metody statystyczne.
Wdrażanie SMS-a 20 kroków
Krok:
CO?
KTO?
Krok:
CO?
KTO?
Krok:
CO?
KTO?
Krok:
CO?
KTO?
Krok:
CO?
KTO?
Krok:
CO?
KTO?
Krok:
CO?
KTO?
Krok:
CO?
KTO?
Krok:
CO?
KTO?
Krok:
CO?
KTO?
Krok:
CO?
KTO?
Krok:
CO?
KTO?
Krok:
CO?
KTO?
Krok:
CO?
KTO?
Krok:
CO?
KTO?
Krok:
CO?
KTO?
Krok:
CO?
KTO?
Krok:
CO?
KTO?
Krok:
CO?
KTO?
Krok:
CO?
KTO?
Zagrożenie
Zagrożenie
tan, przedmiot lub działanie, które potencjalnie może doprowadzić do zranienia personelu lub uszkodzenia wyposażenia, strat materialnych, ograniczenia możliwości operacyjnych itd.
Ryzyko
prawdopodobieństwo zranień personelu, zniszczeń wyposażenia, strat materialnych lub ograniczenia możliwości operacyjnych
-
UWAGA !! zagrożenie i jego konsekwencje są często mylone.
Cztery elementy zagrożenia:
- zrozumienie
- identyfikacja
- analiza
- dokumentacja
Typy zagrożeń:
Naturalne:
– burze, gradobicia,
– warunki sprzyjające powstawaniu oblodzenia
– kwaśne deszcze
Techniczne:
– pęknięcie opony
– korozja
– starzenie się elementów gumowych
Ekonomiczne:
– gwałtowne zmiany cen paliw
– terroryzm
– niestabilna polityka zamówień publicznych
-
Analiza zagrożeń w lotnictwie:
Szkolenie lotnicze zawsze wiąże się z ryzykiem, które trzeba ponosić ze względu na konieczność utrzymania działalności. Minimalizacja tego ryzyka może okazać się nieopłacalna a operacje lotnicze będą musiały się odbywać nadal.
Podczas produkcji i obsługi technicznej powstaje wiele problemów i ryzyko wynikające z tzw. czynnika ludzkiego. Często personel pracuje w niekorzystnych warunkach i zawsze z deficytem czasu i w środowisku, które sprzyja wypadkom przy pracy.
Każde zidentyfikowane zagrożenie musi zostać poddane analizie.
Przepisy wymagają posiadania danych dot. bezpieczeństwa organizacji w postaci odzwierciedlających zagrożenia analiz.
W ten sposób powstaje biblioteka zagrożeń i możliwa będzie ich dalsza analiza, ocena, weryfikacja i porównanie wyników.
Wymagane jest, aby w ramach SMS-a odbyły się:
– definiowanie (określenie) zagrożeń
– zrozumienie zagrożeń
– walidacja zagrożeń
– raportowanie
– pomiary współczynników
– zarządzanie (dokumentowanie)
W przyszłości dane te mogą być bardzo przydatne.
Ryzyko bezpieczeństwa
Pięć zasad ryzyka bezpieczeństwa
- zarządzanie
- prawdopodobieństwo
- dotkliwość
- tolerancja
- kontrola (łagodzenie ryzyka)
Ryzyko
prawdopodobieństwo zranień personelu, zniszczeń wyposażenia, strat materialnych lub ograniczenia możliwości operacyjnych
Prawdopodobieństwo ryzyka
tan, przedmiot lub działanie, które potencjalnie może doprowadzić do zranienia personelu lub uszkodzenia wyposażenia, strat materialnych, ograniczenia możliwości operacyjnych itd.
Dotkliwość ryzyka
prawdopodobieństwo zranień personelu, zniszczeń wyposażenia, strat materialnych lub ograniczenia możliwości operacyjnych
ZASADA 1 – ZARZĄDZENIE RYZYKIEM BEZPIECZEŃSTWA
Polega na identyfikacji i analizie oraz eliminacji ryzyka lub jego łagodzeniu do akceptowalnego poziomu.
Celem procesu jest zrównoważenie zaangażowanych środków w stosunku do ryzyka poprzez jego kontrolę i ograniczanie (łagodzenie)
Zarządzanie ryzykiem jest podstawowym elementem całości SMS-a
Oparcie się na policzalnych danych ułatwi przedstawienie proponowanych działań i alokację sił i środków.
ALARP – As Low As Reasonably Practicable = Tak niskie jak to racjonalnie możliwe
ZASADA 2 – PRAWDOPODOBIEŃSTWO RYZYKA BEZPIECZEŃSTWA
Określenie jak często w jednostce czasu możemy natknąć się na dane zagrożenie i związane z nim ryzyko.
Podczas oceny prawdopodobieństwa warto zadać kilka pytań:
- Czy dysponujemy danymi historycznymi ? Czy jest to wydarzenie jednorazowe (izolowane)?
- Czy zdarzały się podobne wydarzenia na podobnym sprzęcie i w podobnych sytuacjach ?
- Jak dużo osób lub sprzętu jest narażone na taki tryb ryzyka ?
- Jaka jest intensywność użycia danego wyposażenia/sprzętu lub jak często powtarzana jest ta operacja ?
ZASADA 3 – DOTKLIWOŚĆ RYZYKA BEZPIECZEŃSTWA
To określenie powagi konsekwencji niebezpiecznego zdarzenia wynikającego z pojawienia się i materializacji zagrożenia, czyli zajścia konsekwencji tego ryzyka (uznaje się, że zachodzi najpoważniejsze możliwe zdarzenie)
Definiowanie dotkliwości ułatwia odniesienie się do efektów konsekwencji ryzyka na
- Infrastrukturę
- Pracowników
- Środowisko
- Image firmy
- Stosunek społeczeństwa/klientów do firmy
- Finanse
- Pasywa firmy
Ryzyko Bezpieczeństwa
Nazwa
Opis
Wartość
Nazwa
Opis
Wartość
Nazwa
Opis
Wartość
Nazwa
Opis
Wartość
Nazwa
Opis
Wartość
Ryzyko Bezpieczeństwa
Częstotliwość
Opis
Wartość
Częstotliwość
Opis
Wartość
Częstotliwość
Opis
Wartość
Częstotliwość
Opis
Wartość
Częstotliwość
Opis
Wartość
ZASADA 4 – TOLERANCJA RYZYKA BEZPIECZEŃSTWA
Wyniki analizy ryzyka
Sugerowane podejście
Wyniki analizy ryzyka
Sugerowane podejście
Wyniki analizy ryzyka
Sugerowane podejście
Zasada 4 – Kontrola ryzyka bezpieczeństwa (łagodzenie ryzyka)
Łagodzenie ryzyka – związanego z zagrożeniem
Możliwe rozwiązania:
- Unikanie ryzyka – prowadzenie operacji lub działań zostaje zawieszone w związku z powstałym zagrożeniem ponieważ korzyści z utrzymywania operacji są niższe niż zagrożenie na które narażone jest przedsiębiorstwo
- Ograniczenie ryzyka – prowadzenie operacji lub działań zostaje zmniejszone w celu zmniejszenia ryzyka ich prowadzenia do akceptowalnego poziomu
- Regulacja narażania na ryzyko – podejmuje się działania w celu wyodrębnienia i odizolowania zagrożenia i wynikającego z niego ryzyka lub stosuje się specjalne rozwiązania pozwalające na zmniejszenie ryzyka.
Broniąc się przed ryzykiem stosujemy bariery obronne
– techniczna
– szkolenie
– regulacje/regulaminy
W czasie procesu łagodzenia ryzyka należy określić:
– Czy istnieją już bariery ochronne przed takim zagrożeniem ?
– Czy istniejące bariery ochronne działają właściwie ?
– Czy bariery są praktyczne w istniejących obecnych warunkach operacyjnych ?
– Czy personel zaangażowany w operacje/działanie ma świadomość, że poddawani są zagrożeniu i wynikającemu z niego ryzyku oraz że stworzone zostały bariery ochronne ?
– Czy konieczne jest dodatkowe kontrolowanie łagodzenia ryzyka ?
Lotnictwo jest dzisiaj uważane na świecie za najbezpieczniejszy sposób podróżowania. Jednak od czasu do czasu zdarzają się wypadki.
Pojawia się pytanie:
Dlaczego kilka prostych błędów może doprowadzić do tak poważnych wypadków i katastrof lotniczych?
Na przestrzeni lat udało się zdefiniować i opisać 12 „pułapek” i wyjaśniających 12 głównych przyczyn błędów w obsłudze, które są związane z ludzkimi „słabościami” tzw. „PARSZYWA DWUNASTKA”.
Ich poznanie pozwala zwiększyć wymagania dot. obsługi, w celu poprawy bezpieczeństwa w obszarze obsługi technicznej statków powietrznych.
PARSZYWA DWUNASTKA
- Brak komunikacji / trudności w porozumiewaniu się
- Rutyna / pobłażliwość / samozadowolenie
- Brak wiedzy
- Brak uwagi / rozpraszanie / dekoncentracja / roztargnienie
- Brak współpracy w zespole
- Zmęczenie
- Brak zasobów
- Presja
- Brak asertywności
- Stres
- Nieostrożność / nie uwzględnienie skutków działania
- Ułatwienia / złe zwyczaje / nie stosowanie norm i przepisów
CECHY SMS-A:
Systematyczność
działania w zakresie SMS-a odbywają się w ramach wcześniej zatwierdzonego planu i uzgodnionego sposobu w całym przedsiębiorstwie lotniczym
Prewencyjność
sposób podejścia do problemów w zakresie identyfikacji zagrożeń oraz kontrolowania ryzyka bezpieczeństwa oraz ograniczania ryzyka, zanim dojdzie do wydarzeń mających negatywny wpływ na bezpieczeństwo
Zrozumiały / jawny
wszelkie działania w obszarze SMS-a są dokumentowane i publikowane.
ELEMENTY SMS-A:
Polityka Bezpieczeństwa
Umocowuje kierownika odpowiedzialnego i potwierdzenie jego zaangażowania w proces SMS-a i podnoszenie bezpieczeństwa w przedsiębiorstwie. Określa cele, metody oraz struktury do osiągnięcia wyznaczonego celu.
Tworzą ją:
– zobowiązanie kierownika odpowiedzialnego
– odpowiedzialność
– zakresy obowiązków, zadania, związki (zależności)
– mianowanie kluczowych osób na stanowiska kierownicze
– zaangażowanie kierownictwa
Polityka musi jasno dawać do zrozumienia, że w zakresie bezpieczeństwa przedsiębiorstwo lotnicze będzie działać prewencyjnie a nie reaktywnie.
W ramach ustalania polityki bezpieczeństwa muszą zostać ustalone poniższe zagadnienia:
– cele bezpieczeństwa (cele SMS-a)
– standard (wymagania) dot. bezpieczeństwa
– działania prowadzące do osiągnięcia celów w zakresie bezpieczeństwa
Odpowiedzialność, uprawnienia i zwierzchność* muszą:
– zostać ogłoszone w całym przedsiębiorstwie,
– zostać udokumentowane,
– muszą dotyczyć wszystkich szczebli zarządzania z uwzględnieniem ich zwierzchności i odpowiedzialności w zakresie bezpieczeństwa operacji lotniczych oraz zarządzaniem bezpieczeństwem. Dokument musi mieć formę pisemną.
*zwierzchność (wg ICAO Doc 9859)
Zarządzanie ryzykiem
Polega na stałym śledzeniu i analizowaniu wdrażanych rozwiązań służących kontroli ryzyka, identyfikacji nowych zagrożeń w celu zmniejszenia ryzyka na jakie jest narażone przedsiębiorstwo lotnicze.
Organizacja musi stworzyć i utrzymać formalny proces pozwalający na identyfikowanie zagrożeń w obszarze prowadzonych operacji lotniczych.
Identyfikacja zagrożeń musi być oparta na kombinacji metod reaktywnych, prewencyjnych i prognozujących.
Polityka raportowania musi być otwarta aby ujawnić błędy ukryte.
Możliwości analizy zagrożeń:
– burze mózgów
– analizy starych wypadków
– analizy bezpieczeństwa
– analiza zapisów z lotów
– formalne audyty/oceny bezpieczeństwa
– inne analizy bezpieczeństwa
Organizacja musi opracować, wdrożyć i utrzymać procedurę pozwalającą jej na prowadzenie oceny i łagodzenie ryzyka.
ZAPEWNIENIE BEZPIECZEŃSTWA
Pomaga zdefiniować potrzeby w zakresie kontrolowania nowych i starych zagrożeń oraz częstotliwości ich występowania. Opiera się na ocenie poziomu akceptowalnego zagrożenia i wynikającego z niego ryzyka. Zapewnienie bezpieczeństwa musi być tak zaprojektowane, aby pozwalało na stałe pełnienie funkcji lotniczych i gwarantowało prawidłowe działanie całego systemu – ciągły nadzór nad systemem. Stan zarządzania bezpieczeństwem jest nadzorowany poprzez:
– raporty bezpieczeństwa,
– audyty,
– przeglądy bezpieczeństwa (spotkania komitetu SMS-a),
– badania i analizy bezpieczeństwa,
– badania wypadków,
– ewentualnie inne działania
Kluczowym elementem są systemy raportowania:
– obowiązkowy
– dobrowolny
– anonimowy
System raportowania
Należy pamiętać o kilku podstawowych zagadnieniach:
– każdy z nas uczy się dzięki własnym doświadczeniom,
– każdy z nas uczy się dzięki doświadczeniom innych,
– jeśli raporty o zdarzeniach nie są składane przez osoby bezpośrednio zaangażowane w te zdarzenia organizacja nie ma możliwości „uczenia się”,
– o ile raporty zostaną złożone ale niezgodności lub zalecenia nie są rozpropagowane pośród pracowników organizacja jako całość nadal nie będzie mogła się „uczyć”.
Aby system raportowania funkcjonował:
– raport musi być łatwy do napisania,
– w związku z raportem nie mogą być podejmowane działania dyscyplinarne,
– twórca raportu i ewentualnie jego treść muszą pozostać poufne,
– reakcja musi być szybka, adekwatna i rozpowszechniona.
Bazą systemu raportowania jest kultura raportowania. Znaczący wpływ na nią mają:
– uświadamianie jak ważne jest raportowanie dla identyfikacji zagrożeń i bezpieczeństwa,
– odpowiednia kultura i atmosfera w firmie,
– zapewnienie poufności raportów i danych osób składających raporty.
Przykładowy wzór anonimowego raportu SMS
Promocja bezpieczeństwa
Zawiera w sobie wszelkie działania wspierające ograniczaniu ryzyka w zakresie szkoleń, komunikacji i popularyzacji zagadnień bezpieczeństwa w lotnictwie, co ma wspierać działania w ramach tworzenia i umacniania kultury bezpieczeństwa w przedsiębiorstwie lotniczym.
Kultura bezpieczeństwa – sposób myślenia o bezpieczeństwie.
Kultura elastyczności – stan, w którym organizacja jest gotowa zmieniać się w związku ze zmianami na rynku i prowadzonymi operacjami oraz wynikającymi z nich zagrożeniami, w tym nawet zmieniając swoją strukturę.
Kultura uczenia – organizacja musi mieć możliwość wyciągania właściwych wniosków z informacji dot. zagadnień bezpieczeństwa i chęć wdrażania poważnych zmian
Kultura informacyjna – wszystkie osoby, które zarządzają systemem mają aktualna wiedzę dotyczącą czynników ludzkich, technicznych, organizacyjnych i środowiskowych, które określają stan bezpieczeństwa przedsiębiorstwa.
Just culture – atmosfera powszechnego zaufania w której ludzie są zachęcani lub wręcz nagradzani za dostarczanie ważnych informacji dot. bezpieczeństwa. W środowisku musi panować świadomość dotycząca zachowań które są akceptowalne a które nie.
Kultura raportowania – atmosfera panująca w przedsiębiorstwie, wobec której pracownicy są gotowi do zgłaszania błędów i pomyłek.
CO PSUJE KULTURĘ BEZPIECZEŃSTWA ?
– brak motywacji,
– nagradzanie za działanie na „skróty”,
– niezdrowe stosunki wśród załogi,
– brak reakcji na zgłoszenia nieprawidłowości,
– stosowanie podwójnych standardów.
Promocja bezpieczeństwa zawiera cztery podstawowe elementy:
- Szkolenia i szeroka edukacja,
- Przekazywanie informacji dotyczących bezpieczeństwa,
- Rozpowszechnianie wiedzy (komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna),
- Kultura bezpieczeństwa.
Komunikacja– jej podstawową rolą jest zachęcanie członków organizacji do zachowań bezpiecznych.
Elementy które trzeba zakomunikować:
– polityka bezpieczeństwa
– procedury
– biuletyny SMS
– niezgodności
– dyrektywy
– ew. inne wg potrzeb
DOKUMENTACJA
DOKUMENTACJA
W SMS-ie niezbędne są poniższe elementy:
– system do zbierania raportów dot. sytuacji niebezpiecznych,
– plan audytów (elastyczny i kompetentny) aby móc ocenić stan systemu SMS w organizacji.
Narzędzia promocji bezpieczeństwa:
- Strona internetowa
- Tablica informacyjna
- Biuletyny
- Media
- Publikacje wewnętrzne
- Książki
- Szkolenia
Plan reagowania kryzysowego
Plan reagowania kryzysowego opisuje działania, które podejmuje organizacja w sytuacji awaryjnej, określa rolę i działania dla poszczególnych osób.
Plan reagowania kryzysowego zawierać musi minimum:
– uporządkowane podejście od operacji normalnych do kryzysowych,
– wyznaczenie władz na czas realizacji planu kryzysowego,
– podział obowiązków w sytuacji kryzysowej,
– koordynację wysiłków zmierzających do usunięcia sytuacji kryzysowej
Plan reagowania kryzysowego musi uwzględniać wszystkie organizacje zewnętrzne lub wykonawców, których to dotyczy.
Wdrażanie SMS – a
SMS – CZĘŚCI SKŁADOWE
– skuteczne raportowanie o bezpieczeństwie
– ciągły monitoring
– badanie wypadków
– dzielenie się wiedzą
– integracja szkoleń
– skuteczne wdrażanie standardów
– ciągłe doskonalenie
Wdrożenie SMS-a wymusza opracowanie nowych procedur/procesów:
– identyfikacja zagrożeń
– planowanie działań bezpieczeństwa
– kontrola działania systemu SMS-a
– badanie incydentów i wydarzeń
– plan działania w sytuacjach awaryjnych
– zarządzanie zmianami, promowanie bezpieczeństwa
– zachowanie zapisów
– promocja bezpieczeństwa
Problemy wdrażania SMS-a:
– brak zainteresowania wśród pracowników i kierownictwa
– opór wobec zmian
– został już wdrożony jakiś program zarządzania bezpieczeństwem
– brak sił/personelu
– brak podejścia strukturalnego
– zmiana punktu widzenia /poglądów/opinni/koncepcji
– brak kompetencji władzy
– brak danych (np. do identyfikacji i oceny zagrożeń)
– braki w sposobie przekazywania danych dot. SMS-a.
Masz jakieś pytania?
Odwiedź nasz Fanpage
Wszystkie aktualne informacje na wyciągnięcie ręki. Publikujemy regularnie, także jeśli chcesz być na bieżąco nie zapomnij nas obserwować!
Skontaktuj się przez formularz
Masz niestandardowe pytanie? Nie jesteś czegoś pewien? Napisz śmiało przez nasz formularz kontaktowy, udzielimy Ci odpowiedzi tak szybko jak to możliwe!