Trochę informacji o Aeroklubie

Aeroklub Elbląski jest stowarzyszeniem, którego głównym celem jest popularyzacja lotnictwa.  Obecnie liczy około dziewięćdziesięciu członków działających w sekcjach: szybowcowej, samolotowej i modelarskiej. Najliczniejszą z nich jest sekcja szybowcowa.

Co roku przybywa nowych pilotów, a ci bardziej doświadczeni reprezentują nas na wielu zawodach, często odnosząc sukcesy. Wszystko to jest możliwe dzięki doświadczonej kadrze naszego Aeroklubu, która nie szczędzi czasu i wysiłku, aby zapewnić wysoki poziom szkolenia.

Aeroklub Elbląski tworzą osoby, które do latania podchodzą z wielką pasją. Ułatwia to kontakt i pozytywnie wpływa na rozwój lotnictwa w Elblągu. Naszym podstawowym celem jest animacja działalności elbląskiego lotniska i jego dynamiczny rozwój połączony z realizacją celów statutowych naszego stowarzyszenia. Doskonałym uzupełnieniem naszej kadry są członkowie Aeroklubu, zwykle uśmiechnięci i zawsze pomocni!

Dysponujemy 2 Puchaczami (SP-3351 i SP-3523E), Bocianem (SP-2755), Piratem (SP-2853), 2 Juniorami (SP-3433 i SP-3348), 2 Jantarami (SP-3050 i SP-3296AF), Foką i Cobrą; samolotami Socatą Rallye 235 (SP-CAS) oraz dwoma samolotami Cessna 150 (SP-KBW oraz SP-WBK).  Ponadto w Aeroklubie zbazowanych jest wiele samolotów prywatnych właścicieli oraz dwa wiatrakowce.

Jeśli chcecie swoją przygodę z lataniem rozpocząć w naszym klubie, to wszystkiego dowiecie się pod numerem telefonu +48 55 233 44 10 lub 668 049 683; ew. pisząc na e-mail biuro@aeroklubelblaski.pl lub na stronie FB.

Zapraszamy w odwiedziny!

Nasza historia

Historię lotniska w Elblągu można rozpocząć od wydarzenia z 1912 roku, kiedy to lecącemu z Berlina do Królewca pilotowi Stiefvaterowi w okolicach Elbląga zabrakło paliwa. Musiał więc awaryjnie lądować w okolicach jednej z  ulic miasta. Mieszkańcy szybko zorganizowali pomoc a władze miasta zaczęły myśleć o zbudowaniu w Elblągu lotniska. Mimo, że przy ulicy Warszawskiej istniało już coś na wzór lotniska, ale mogły stamtąd startować  tylko balony i sterowce.

Budowę prawdziwego lotniska, dla samolotów, przyspieszył wybuch I wojny światowej. W 1915 roku obiekt był już gotowy. Zlokalizowany został  tam, gdzie istnieje do dnia dzisiejszego. W czasie wojny elbląskie lotnictwo wojskowe przeżywało rozkwit, ale po Traktacie Wersalskim Niemcy musieli zniszczyć samoloty. Z upływem czasu restrykcje stawały się łagodniejsze, a elbląskie lotnisko ponownie zaczęło tętnić życiem. Wtedy właśnie zaczęło rozwijać się lotnictwo sportowe, komunikacyjne i pocztowe. Na lotnisku zaczęto organizować pokazy lotnicze a raz do roku odbywał się bal lotnika, a komunikacja lotnicza działała między Elblągiem a takimi miastami jak Królewiec, Gdańsk, Berlin czy Moskwa. Druga połowa lat 30 – tych , to powstanie Luftwafe i czas przygotowań do wojny. Dało się to też zauważyć na elbląskim lotnisku, gdzie pojawiły się między innymi  samoloty Ju – 87 Stuka. To właśnie z elbląskiego lotniska wczesnym rankiem 1 września 1939 roku wystartowały bombowce , które miały zbombardować most w Tczewie. W roku 1945 na lotnisku w Elblągu wylądował słynny francusko – rosyjski Pułk Lotniczy Normandie – Niemen, który właśnie tutaj został rozformowany. Z kolei od roku 1948 do 1952 stacjonował tu 6 Pułk Lotnictwa Szturmowego. Kiedy Iły zaczęto zastępować samolotami odrzutowymi potrzebne było lotnisko o utwardzonej nawierzchni, więc Pułk przeniesiono do Bydgoszczy.

Działalność Aeroklubu na lotnisku w Elblągu rozpoczęła się w roku 1957, kiedy to grupa miłośników latania i podniebnych przygód utworzyła w Elblągu filię Aeroklubu Gdańskiego, rozpoczynając szkolenie szybowcowe. W 1961 roku  Aeroklub Elbląski został zarejestrowany jako samodzielna jednostka  i opiekuje się lotniskiem do dnia dzisiejszego.Od początku istnienia najważniejszym zadaniem Aeroklubu było szkolenie młodzieży w dziedzinie sportów lotniczych. Najdłużej działającą w Aeroklubie jest sekcja szybowcowa, która swoją działalność rozpoczęła wraz z powstaniem klubu. W roku 1963, wraz z usamodzielnieniem się AE, powstała sekcja samolotowa a w roku 1968 sekcja spadochronowa. W czasie swojej prawie pięćdziesięcioletniej działalności Aeroklub Elbląski wyszkolił wiele pokoleń pilotów, skoczków spadochronowych oraz modelarzy, a wielu z nich odnosiło sukcesy sportowe w kraju i zagranicą.

Do największych sukcesów sportowców Aeroklubu możemy zaliczyć:

W sekcji spadochronowej

  • I miejsce w Międzynarodowych Zawodach o Puchar Bałtyku zdobyte przez Ryszarda Sulicha w 1976 roku
  • I miejsce w Międzynarodowych Zawodach o Puchar Bałtyku zdobyte przez Lecha Rummel w latach 1987 i 1988

W sekcji samolotowej

  • II miejsce w Samolotowych Nawigacyjnych Mistrzostwach Polski Juniorów zdobyte przez załogę pilot Dariusz Brzykcy, nawigator Maciej Lasek w 1987 roku
  • W roku 2005 załogi z Aeroklubu Elbląskiego pilot Dariusz Brzykcy, nawigator Grzegorz Mańka, pilot Maciej Lasek, nawigator Piotr Koziarski oraz pilot Tomasz Zieliński, nawigator Grzegorz Dąbkowski zajęły odpowiednio I, II i III miejsce w Euroregionalnych Zawodach Lotniczych „Copernicus”.

W sekcji szybowcowej

  • I miejsce w Szybowcowych Mistrzostwach Polski Juniorów zdobyte przez Dariusza Brzykcego w roku 1986
  • I miejsce w Szybowcowych Mistrzostwach Polski Juniorów zdobyte przez Macieja Tomczyńskiego w roku 2000
  • I miejsce w Szybowcowych Mistrzostwach Polski Juniorów zdobyte przez Sebastiana Jabłońskiego w roku 2001
  • II miejsce w Szybowcowych Mistrzostwach Polski Juniorów zdobyte przez Pawła Góra w roku 2002
  • Zdobycie przez Wojciecha Mackiewicza, Stanisława Abramowicza i Czesława Karczewskiego „Złotej Odznaki z Trzema Diamentami” – bardzo prestiżowej odznaki sportowej wśród szybowników.

Artykuł z 2007 roku dot. historii lotniska EPEL

Lista nazwisk instruktorów szkolenia praktycznego ATO 103 Aeroklub Elbląski, zgodnie z wnioskiem o certyfikację
w związku z ORA.ATO.105 lit. a) pkt iii), spełniających wymagania ORA.ATO.110 lit. d)
i wydanych do nich AMC rozporządzenia wymienionego w pkt 5.

 

L.P.

Imię
i nazwisko

FI

 

 

Licencja

 

 

CPL(A)

PPL(A)

LAPL(A)

SPL

Hol. szyb.

VFR Noc

Inne

1.

Andrzej Rydzyński

PL.FCL.846.CPL(A)

 

 

 

2.

Jacek Sobolewski

PL.FCL.27177.CPL(A)

 

 

3.

Dariusz Brzykcy

PL.FCL.2348.CPL(A)

   EGZAMINATOR LKE

4.

Grzegorz Dąbkowski

PL.FCL.9312.CPL(A)

 

 

5.

Wiesław Przybyłowicz

PL.FCL.11649.ATPL(A)

 

 

6.

Mikołaj Pernak

PL.FCL.27179.CPL(A)

 

 

 

 

7.

Paweł Góra

PL.FCL.10105.SPL

 

 

 

 

 

 

8.

Łukasz Szymaniak

PL.FCL.8306.CPL(A)

 

 

9.

Ryszard Mańka

PL.FCL.1742.SPL

 

 

 

 

 

 

10.

Wojciech Tomczyński

PL.FCL.11415.SPL

 

 

 

 

 

 

11.

Roman Berk

PL.FCL.23884.SPL

 

 

 

 

 

 

11.

Piotr Okoński

PL.FCL.36859.CPL(A)

 

 

 

12.

Krzysztof Sokalski

PL.FCL.28124.CPL(A)

 

 

 

13.

Dorota Ewa Sachajko

PL.FCL.

 

14.

Rafał Narożny

PL.FCL.19978.ATPL(A)

 

 

 

 

TABELA AKTUALNA NA DZIEŃ 27.09.2021 ROKU

 

 

 

Osoby Funkcyjne w ATO

Kierownik Odpowiedzialny (AM)

Jacek Sobolewski

Kierownik Szkolenia (HT)

Andrzej Rydzyński

Z-ca Kierownika Szkolenia do sprawy szybowcowych

Ryszard Mańka

Szef Instruktorów Szkolenia Praktycznego (CFI)

Wiesław Przybyłowicz

Kierownik Monitorowania Zgodności

Dorota Ewa Sachajko

Kierownik do spraw bezpieczeństwa

Piotr Koziarski

p.o. Maksymilian Lewandowski

 

Masz jakieś pytania?

Odwiedź nasz Fanpage

Wszystkie aktualne informacje na wyciągnięcie ręki. Publikujemy regularnie, także jeśli chcesz być na bieżąco nie zapomnij nas obserwować! 

Skontaktuj się przez formualrz

Masz niestandardowe pytanie? Nie jesteś czegoś pewien? Napisz śmiało przez nasz formularz kontaktowy, udzielimy Ci odpowiedzi tak szybko jak to możliwe!

Polish PL English EN