Sekcja samolotowa

Krótki rys historyczny

Sekcja samolotowa Aeroklubu Elbląskiego rozpoczęła swoją działalność w roku 1963. Sekcja samolotowa stanowi ważny element historii i funkcjonowania Aeroklubu Elbląskiego. Od samego początku swojego istnienie głównymi zadaniami sekcji było szkolenie młodych adeptów latania silnikowego i działalność na rzecz innych sekcji Aeroklubu. Piloci samolotowi służyli przede wszystkim sekcji szybowcowej i spadochronowej.

Pierwszymi samolotami jakimi dysponowała sekcja był Jak 18 (SP-BNN) oraz Zlin 26 (SP-ASH). Oczywiście z czasem przybywało coraz to nowszych samolotów. W latach osiemdziesiątych sekcja dysponowała 7 samolotami. W tym PZL 104 Wilga 35A, Jak 12A, PZL 101 Gawron, Zlinami: 42, 142 i 526F oraz największym naszym samolotem AN-2.

Na czym latamy

Na chwilę obecną też mamy się czym pochwalić. W naszym hangarze dostojnie się prezentują:

  • Rallye 235 (SP-CAS)
  • Cessna 150 (SP-KBW oraz SP-WBK)

oprócz tego lata u nas także kilka samolotów w kategorii Specjalny:

  • EOL (SP-YUO)
  • TS 8 Bies(jeden z trzech latających w Polsce egzemplarzy)
  • FK-9 (SP-YEA)
  • Zodiac CH 601 (SP-YBU)
  • Zenair CH 701 Stol

Mimo, że większość naszego „taboru” jest własnością prywatną to jednak są to samoloty udostępnione dla Aeroklubu i wykorzystywane w jego działalności statutowej.

Szkolenie samolotowe do licencji PPL(A)

Osoba, która jest zainteresowana odbyciem szkolenia samolotowego musi spełnić kilka niezbędnych do odbycia kursu wymogów:

- ukończone 16 lat(zgoda rodziców do momentu ukończenia 18 roku życia)

- wykształcenie minimum gimnazjalne,

- badania lotniczo – lekarskie minimum 2 klasy

Na początek trzeba zaliczyć kurs teoretyczny, na który składa się:

130 godzin wykładów(60 godzin w trybie zaocznym), a zakres przedmiotów, z którymi musi zaznajomić się przyszły pilot to:

- prawo lotnicze,
- ogólna wiedza o samolocie,
- osiągi i planowanie lotów,
- człowiek-możliwości, ograniczenia,
- meteorologia,
- nawigacja,
- procedury operacyjne,
- zasady lotu,
- łączność,
- ogólne bezpieczeństwo lotów,

Po pozytywnym zaliczeniu kursu teoretycznego przed przystąpieniem do części praktycznej kandydat do szkolenia samolotowego musi jeszcze przejść badania lotnicze.

Szkolenie praktyczne to:

- 45 h nalotu na samolocie Cessna 150 i ukończony program szkolenia(zadania A, B, C)

Po skończeniu szkolenia praktycznego do upragnionej licencji brakuje jeszcze tylko uzyskania Świadectwa Radiooperatora w służbie lotniczej oraz zdania egzaminu teoretycznego i praktycznego przed LKE(Lotnicza Komisja Egzaminacyjna).

W ciągu sezonu szkolenie do Licencji Pilota Samolotowego Turystycznego PPL(A) kończy w naszym Aeroklubie kilka osób. Dla wielu z nich jest to początek lotniczej kariery, dla innych kolejny jej etap. Aby szkolenie odbyło się profesjonalnie i przede wszystkim bezpiecznie niezbędni są instruktorzy. Aeroklub Elbląski szkoli młodych adeptów silnikowego latania dzięki zaangażowaniu 4 naszych instruktorów samolotowych: Dariusza Brzykcego, Grzegorza Dąbkowskiego, Andrzeja Rydzyńskiego oraz Andrzeja Stadnika. Wszyscy posiadają uprawnienia instruktorskie I klasy oraz ponad dwudziestoletnie doświadczenie lotnicze.

Osoby zainteresowane szkoleniem samolotowym zapraszamy do naszego Aeroklubu na odbycie lotu demonstracyjnego z jednym z naszych instruktorów lub o kontakt: biuro@aeroklubelblaski.pl.

Działalność statutowa

Podstawowym zadaniem sekcji samolotowej jest szkolenie lotnicze. Jednak jest to jedna z wielu form działalność elbląskich samolociarzy. Bez ich pomocy trudno wyobrazić sobie intensywne latanie szybowcowe. Także spadochroniarze nie mogli by funkcjonować gdyby nie samoloty.

Członkowie sekcji samolotowej po zdobyciu licencji pilota samolotowego turystycznego kontynuują szkolenie zdobywając kolejne uprawnienia. Są to przede wszystkim uprawnienia do lotów w średnich warunkach atmosferycznych (ŚWA), trudnych warunkach atmosferycznych (TWA), loty nocne, holowanie szybowców.

W trakcie sezonu, zwłaszcza w weekendy elbląscy samolociarze bardzo chętnie wyruszają w Polskę i na różne traski rekreacyjne, które oprócz zwiększenia potrzebnego nalotu są także bardzo dobrym treningiem w lotach nawigacyjnych. Choć najważniejszym ich celem jest zwykłe podziwianie ziemi z lotu ptaka i rozkoszowanie się przyjemnością lotu.

Działalność sportowa

W dziedzinie sportów samolotowych elbląscy lotniczy też mają się czym pochwalić. Pierwszą poważną imprezą, w której uczestniczyli elblążanie był Zlot Dziennikarzy i Pilotów w roku 1964. Podczas Zlotu pilot Kazimierz Tkaczyk zajął 17 miejsce. Sześć lat później w roku 1970 odbyły się I Okręgowe Zawody Samolotowe Polski Północnej. Załoga w składzie: pilot Aleksy Filaszkiewicz i nawigator Marian Bohdziewicz zajęła 1 miejsce.

Lata osiemdziesiąte to kolejne sukcesy. W roku 1987 w Elblągu odbyły się jubileuszowe XXX Samolotowe Nawigacyjne Mistrzostwa Polski. Elbląska załoga w składzie: pilot Dariusz Brzykcy, nawigator Maciej Lasek zajęła 9 miejsce. Rok później podczas XVII Samolotowych Nawigacyjnych Mistrzostw Polski Juniorów ta sama załoga zajęła 2 miejsce.

Dodatkowo na informacje zasługuje fakt, że elblążanin Krzysztof Pipczyński był członkiem Kadry Polski w akrobacji samolotowej, a piloci Dariusz Brzykcy i Grzegorz Mańka w Kadrze Polski w lataniu nawigacyjnym.

Obecnie tradycja sportowa podtrzymywana jest przez organizowane w naszym Aeroklubie Klubowe Zawody Samolotowe. Pierwsza edycja odbyła się w roku 2001 i od tego czasu nieprzerwanie w każdy pierwszy weekend września elbląscy lotnicy toczą rywalizację w lataniu nawigacyjnym. Zawody odbywają się według regulaminu latania precyzyjnego stworzonego przez trenera Samolotowej Kadry Polski Andrzeja Osowskiego. Także nie ma żadnej taryfy ulgowej. Należy podkreślić, że poziom z roku na rok jest coraz wyższy, a zabawa wyśmienita. W tym miejscu trzeba podziękować przede wszystkim pracownikom etatowym Aeroklubu Elbląskiemu, szefowi wyszkolenia Dariuszowi Brzykcy za perfekcyjne przygotowywanie tras i konkurencji oraz Grzegorzowi Mańce za sędziowanie zawodów.