www.aeroklubelblaski.pl http://aeroklubelblaski.pl/forum/ |
|
Przeloty na orientację http://aeroklubelblaski.pl/forum/viewtopic.php?f=7&t=190 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | wacław kokot [ 21 lut 2021, o 17:40 ] |
Tytuł: | Przeloty na orientację |
Przelot bez elektroniki - to jest TO. Kiedyś tylko tak się latało, bo nie było satelitów GPS, komputerków, WinPilota ani innego wspomagacza nawigacji. Nie było też radia, więc nawet współpraca w powietrzu nie istniała. Piloci, a nawet pilotki, naprawdę latali na orientację w terenie, jak Tadeusz Góra z Bezmiechowej pod Wilno. Zdobycie diamentu za docel-powrót wymagało wypatrywania na ziemi punktów orientacyjnych aby trafić na PZ i do domu. PZtem czasem było lotnisko, aby opisać i potwierdzić ruch na nim dla zaliczenia PZtu. Na szczęście szybowce latają nawet 5 razy wyżej niż awionetki na zawodach rajdowo-nawigacyjnych. Oni dostają tuż przed startem zdjęcia obiektów po trasie do odszukania podczas jednostajnego przelotu z uwzględnieniem wiatru. Pilot szybowca ma dużo lepszy ogląd obiektów nawet z odległosci 30km, o ile wie czego szukać. Oczywiście dużych obiektów. Teraz latanie na zawodach czasami nie wymaga w ogóle patrzenia na ziemię, tylko na wysokie chmury i nawigację. Oby tylko działała poprawnie, bo jak wysiądzie zasilanie, to pozostanie tylko modlić się o rozpoznanie drogi do domu, a najważniejsze to zdobyć wysokość aby dalej widzieć. Wskazane jest umieć latać na archaiczną busolę lub wg Słońca i godziny dnia (metoda na zegarek wskazówkowy). Przelot po znanej krótkiej trasie to żaden wyczyn gdy nawiguje się po "meblach". Co innego długa i nieznana trasa bez GPSa. Wklepanie do głowy obiektów przy trasie z mapy jest niezbędne. O dziwo wcale nie chodzi o mapę lotniczą, a samochodową lub turystyczną, na którą wniesie się strefy. Tu można zapamiętać drogi, węzły kolejowe, duże skrzyżowania głównych dróg, zapory na rzekach, mosty, jeziora i wyspy. Miasta najlepiej w sąsiedztwie charakterystycznych jezior. Znane są metody nawigowania po torach kolejowych - z rozróżnieniem linii jedno od dwutorowych i zelektryfikowanych. Szukanie podczas lotu obiektów na mapie, choć kłopotliwe jest możliwe, bo nieraz tak się ratowałem. Tak rozpoznałem z daleka Izbicę Kujawską z dwoma długimi rynnowymi jeziorami na południu, którą nakrywała zakazana strefa. To była EPTS08D na mojej wysokości w tym czasie. W ten sposób uniknąłem naruszenia strefy bez posiadania bazy stref w lusterku. Oba diamenty "foto" zdobyłem latając wg mapy samochodowej i oczywiście z zapamiętanymi obiektami przy trasie. Zanim weszły do użytku nawigacje lotnicze podpierałem się Automapą z funkcją "trasa przełajowa". To i tak dużo lepiej niż miał Tadeusz Góra. A zatem proponuję zamiast elektronicznej bazy PZ wyznaczenie ukrytych obiektów turystycznych na łamanej trasie przelotu do znalezienia wzrokowego i sfotografowania dla zaliczenia PZ. No i oczywiście "otwartą" trasę na orientację - z noclegiem na gościnnym lotnisku - "przytulisku". Pierwszy przelot na orientację wykonałem z Lisich do Torunia na Musze 100 jako warunek do srebra i licencji. Zadanie brzmiało "leć pod Słońce ale przed Wisłą wyląduj na dużym lotnisku, z pasami betonowymi na kształt T", to był 1974 rok. Zaraz też przyleciał po mnie szef wyszkolenia na Zlinie 526. Pozdrawiam Wacek ps. pierwszą bazą zdjęć PZtów "na orientację" niech będzie nasz aeroklubowy historyczny album z obiektami "foto PZ". Jest tam np. boisko sportowe w Tucholi i bazylika w Sejnach. Następne obiekty dobierzemy z przewodników turystycznych i Google map do kolejnego planowanego przelotu. |
Autor: | wacław kokot [ 27 gru 2022, o 21:07 ] | |||||
Tytuł: | Re: Przeloty na orientację | |||||
Orientuj się Nasz pomysł rozpoznania z powietrza powielają samolociarze. "Latasz? Rozpoznajesz te punkty nawigacyjne VFR? Zapraszamy do kolejnego konkursu z nagrodami! Edycja 2022". Zobacz i wypełnij https://dlapilota.pl/wiadomosci/polska/ ... konkursu-z Pokazane zdjęcia samolotowe zrobione są pionowo z małej wysokości- obiekty nigdy tak nie widziane z szybowca na wysokości przelotowej. Szybowcowe obiekty na orientację wystarczy rozpoznać i pokazać fotkę pod dużym kątem. Rozpoznaj przykładowe obiekty fotografowane z mojego szybowca, wszystkie w naszym rejonie EPEL. Pozdrawiam noworocznie, Wacław
|
Autor: | wacław kokot [ 1 mar 2024, o 03:43 ] | |||
Tytuł: | Re: Przeloty na orientację | |||
Plan przelotu turystyczno-krajoznawczego To jest moja ściąga do kabiny, abym podczas przelotu bez GPSa pod ręką miał obok mapy - etapy wg moich PZ-ów i dane taktyczne jak częstotliwości, wysokości i strefy zakazane akurat w czasie przelotu. Przed sezonem opracowuję sobie z mapą i AUP - ciekawe trasy turystyczne po okolicy 150 - 250km - czyli takie dla Juniora i Pirata. Plan przelotu może być bardziej szczegółowy, w zależności od dostępnego czasu na włóczenie się po okolicznych atrakcjach widocznych z góry. Miast nie wpisuję jako PZ-ty bo to jest oczywiste, że wiem jakie miasta mijam- to jest abecadło, chociaż lubię pokrążyć nad korkami lub pięknymi starówkami jak Chełmno czy Toruń, a nawet Grudziądz. Resztę mam w pamięci i na mapach - też tych samochodowych i turystycznych na które wnoszę kształty dużych charakterystycznych jezior, ważne linie kolejowe (dwutorowe/elektryczne) i węzłów kolejowych oraz strefy zakazane. Patrzę też na wiatraki, dymy lub pożary aby upewnić się o kierunku wiatru dolnego, i ew. zgłosić pożar lasu. Zdarzało mi się w ogóle nie zaglądać do mapy na przelocie gdy dobrze pamiętałem trasę przelotu. Poszukuję też nowych ciekawych obiektów jak węzły drogowe, mosty, kąpieliska i zapory na rzekach -do naniesienia na mapę po locie jako punkty orientacyjne. Polecam takie opracowania - bo to daję dużą frajdę z przelotu. Ważne jest sprawne przełączanie kanałów radia, aby mieć nasłuch i łączność z kolegami i przy mijanych lotniskach. Nasze radiostacje mają tylko dwa kanały do nasłuchu w DualWatch, resztę trzeba umieć nastawić w locie, a najlepiej przygotować w komórkach pamięci przed lotem (w naszym Jantarze tarcza radiostacji jest na dole za drążkiem więc najlepiej ją widać w krążeniu lub w ślizgu) no i w okularach. Oto trasa turystyczna 177km plus błądzenie za punktami do odnalezienia ok.50km. Różnica wysokości meta/start : 178m-3m=175m Punkty nawigacyjne do odszukania na trasie (lub nieco z boku) 1. wysepka na środku jez. Dzierzgoń (połowa drogi do Lisich) 2. Zamki krzyżackie Gniew, Nowe 3. węzeł "Warlubie" na A1 4. zakłady płyt pilśniowych Czarna Woda 5. wyspa Ostrów na jez. Wdzydze 6. Lubiana - zakłady porcelany Do miłego sezonu Wacław ps. Na trasie powrotnej różnica wysokości meta/start : 3m-178m = - 175m
|
Autor: | wacław kokot [ 1 mar 2024, o 16:05 ] |
Tytuł: | Re: Przeloty na orientację |
Trasy wykute na blachę (na pamięć) Kilka tras dobrze zapamiętałem gdy miałem dołek lub odwrotnie szybki przelot. Po krótkim przypomnieniu mapy przed lotem mógłbym przelecieć na pamięć bez GPS i mapy do Olsztyna, Kętrzyna do Płocka oraz z Przylepu przez Leszno do Ostrowa, z Przylepu przez Gorzów i Piłę do Lisich, no i z Elbląga przez Borsk do Słupska. Namawiam do opracowania "swoich tras" w bogatej pamięci. Wacław |
Autor: | wacław kokot [ 4 mar 2024, o 22:44 ] | ||
Tytuł: | Re: Przeloty na orientację | ||
Coś dla Jantara a najlepiej dla dwóch współpracujących w parze : Trasa krajoznawcza od nas przez Żuławy, Kujawy do Wielkopolski czyli Michałkowa (pod Ostrowem Wlkp.). Po drodze kręta rzeczka Drwęca (w Brodnicy), Wisła, Warta, Prosna (w Kaliszu) i widoki na charakterystryczne akweny nawigacyjne jez. Jeziorak, jez. Urszulewskie, zalew Wisły-włocławski, Jeziora Modzerowskie i Brdowskie (to te dwa równoległe pod Izbicą), osadnik kopalniany i zalew pod Turkiem. Turek poznaję też po starej dużej likwidowanej elektrowni "Adamów" (skończył się pokład węgla brunatnego). Akweny wodne dobrze widać z góry, a o zachodzie nawet błyszczą w słońcu. To jest trasa na pamięć, bo wtedy mam czas na podziwianie widoków. Jednak ściąga zawsze się przyda, gdyż podaje kilometry etapów, których wytyczyłem aż dziewięć - tak po 30-48 km na tej trasie. Tę trasę można zrobić w niecałe 4 godziny, ale po co sie spieszyć, gdy pogoda jest ładna. Uważam zawsze czy na mijanych lotniskach nie odbywają się skoki i sprawdzam w AUP przed startem, a wtedy prowadzę nasłuch lub omijam z daleka. W Michałkowie bardzo często skaczą ale lotnisko jest duże i można przycupnąć gdzieś na skraju albo poczekać w powietrzu na zgodę lądowania pod hangar. Byle tylko wejść w stożek dolotowy Michałkowa z małym zapasem przed końcem termiki. Głupio byłoby nie dolecieć przez małe roztargnienie. Obiekty do zlokalizowania wzrokowo z szybowca 1. w Iławie - fontanna na jeziorze Mały Jeziorak w centrum 2. Ile jest mostów na Drwęcy w Brodnicy, a ile kładek dla pieszych 3. komin zakł. ANWIL Włocławek / lub prom przez Wisłę w Nieszawie - tylko przy zachodniej odchyłce trasy 4. most na A2 nad Wartą 5. ratusz na rynku w Kaliszu Szerokich widnokręgów na trasie..... Wacław ps. podałem najkrótszy kilometraż po prostej. Faktycznie wychodzi ponad 325km plus zwiedzanie okolicy Michałkowa
|
Autor: | wacław kokot [ 8 mar 2024, o 20:20 ] | ||
Tytuł: | Re: Przeloty na orientację | ||
Dalej na południe Oto trasa krajoznawcza z Michałkowa na Żar ok. 300km, aż 12 krótkich etapów. Lecimy z Wielkopolski przez Śląsk Opolski, Górny Śląsk (kopalnie) w Beskidy. Dla Jantarów to "bułka z masłem", ale w ładny dzień termiczny. Ciekawe punkty orientacyjne to Elektrownia Opole, Jezioro Turawskie, liczne mosty na Odrze wzdłuż której lecimy, Elektrownia Rybnik z dużym zalewem rybnickim, zalew goczałkowicki, aż na końcu Morze Żywieckie lub na skróty - zapora Porąbka/Żar pod lotniskiem EPZR. Nawigacja polega na poszukiwaniu kolejnych licznych obiektów widocznych z daleka jak wysokie kominy dwóch dużych elektrowni. Duże sztuczne akweny są z daleka widoczne: gorący zalew rybnicki (woda podgrzana od turbin) i zalew goczałkowicki. Po drodze mijamy kilka lotnisk awaryjnych do których można i należy zgłosić przelot przez ATZ, a można spotkać ich szybowce na trasie. Wraca potrzeba sprawnego przestawiania kanałów w radiostacji pokładowej - lub drugiej ręcznej - co ja wolę. W przeddzień trzeba zrobić sobie analizę termiczną terenu przelotu pod znany kierunek jutrzejszego wiatru. Trasę (w razie czego?) można skrócić do Bielska-Aleksandrowic gdzie też jest możliwość holu następnego dnia. Widoki są piękne na zbliżające się pagórki. Bo na Góry jeszcze przyjdzie czas.... Punkty nawigacyjne do odszukania na trasie : 1. elektrownia wodna na Odrze - przy elektrowni węglowej Opole 2. most na A4 nad Odrą przed Gogolinem (ten od Karolinki) Krapkowice 3. Góra św. Anny 408m npm.(tylko z daleka) (przez lornetkę widać stąd El. Rybnik i Skrzyczne ! ale w czystym powietrzu po froncie chłodnym) 4. 2-wieżowy kościół/bazylika w Rybniku 5. ujście Wisły do Zalewu Goczałkowickiego No i ta różnica wysokości meta/start : 385m-145m=240m Pozdrawiam Wacław ps. Ze szczytu Śnieżnika 1425m npm widać gołym okiem Elektrownię Opole (za Nową Wsią EPOP), a to 95km. Za to jez. Otmuchowskie - jak na dłoni. Ze Śnieżnika
|
Autor: | wacław kokot [ 27 mar 2024, o 02:17 ] | ||
Tytuł: | Re: Przeloty na orientację | ||
Teraz polskie góry Latanie w górach jest dla odważnych i doświadczonych. Przygotowanie polega na wielokrotnym sprawdzeniu palcem po mapie (Satelite/Teren) planowanej trasy oraz analiza zapisów IGC poprzedników w górach, a jest ich dużo. Na YouTube mamy relacje filmowe z przelotów po Tatrach i Fatrze. Najważniejsze to zaczekać na dobre warunki termiczne i wysokie podstawy, po froncie chłodnym, czyli analiza termiczna trasy przelotu w przeddzień. Obszar przelotu Żar - Beskid Wyspowy - Gorce - Pieniny - Tatry Zachodnie - Pilsko - Żar. Albo na odwrót- jak prognoza pozwoli. Znowu warto lecieć w parze, a nawet stadem- z łącznością na wybranym kanale. Trasa widokowego oblotu z powrotem na Żar nie jest za długa, aby była możliwość poczekania na połączenie w razie kryzysu zachmurzenia. Na bezchmurnej nie pcham się w góry chociaż mistrzowie potrafią nawet wtedy szczątkową falę złapać i żagiel. Obiekty nawigacyjne to Babia Góra, Rabka Zdrój , Zakopianka, Jezioro Czorsztyńskie i dwa zamki (Czorsztyn ruiny i Niedzica), Szczawnica, Przełom Dunajca (Sokolica), Kasprowy Wierch, Pilsko, Żywiec, Magura.
|
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |