Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 61 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4
  Drukuj

Re: A w innych aeroklubach
Autor Wiadomość
PostNapisane: 15 lis 2023, o 12:33 
Offline

Dołączył(a): 27 mar 2011, o 22:24
Posty: 607
imię i nazwisko użytkownika: waclaw kokot
Ale E-mocje !
E-motion - czyli "elektryczny ruch" to symbol postępu we właściwą stronę modernizacji polskich szybowców SZD Allstar. Dołożono napęd FES ze śmigłem na dziobie.
https://szdallstar.com/pl/aktualnosci/p ... ycznym-szd
https://szdallstar.com/pl/produkty/nexus-e-motion/.
Jest to autorski system opracowany przez dr Eliasa Breuninga z Niemiec. Silnik ma moc 18 kW, akumulatory 2 x 60 V. Wersja z napędem otrzymała oznaczenie SZD-55-2 "Nexus-e-motion". Niestety doskonałość teoretyczna spadła z 44,1 na 40/119 km/h !
Co ciekawe bateria znajduje się w kadłubie - nie w skrzydłach jak w GP-14, czyli pewnie każdy Promyk nadaje się do uzbrojenia w dziobowy FES (Front Electric Sustainer).
Cała sztuka to zalegalizować typ szybowca po dołożeniu śmigła z silnikiem i baterii.
Pamiętacie jak chcieliśmy dołożyć FES ze śmigłem GPGliders do Jantara SZD41, który już był w kategorii Special. Inne trzeba byłoby przenieść do kategorii Special, ale po przedstawieniu projektu i oblocie - jest to możliwe. Nasz projekt upadł ze względu na skok cen baterii i Covid19, ale nadal jest to możliwe.
Szybowiec z FES nawet tylko dolotowym - staje się od razu kilka razy bardziej atrakcyjny ze względu na komfort bezpiecznego zakończenia przelotu na jakimś przyjaznym lotnisku po zaniku noszeń. Jeden pilot nie jest w stanie wykorzystać tak wielkiej dyspozycyjności w zmiennej i niepewnej pogodzie. Dlatego szybowiec z FES powinien być klubowy, a prywatny mieć nawet trzech współwłaścicieli, którzy latają w każdych niepewnych warunkach. A trening w słabych warunkach daje niesamowite doświadczenie przelotowe i sztukę wygrzebywania się z błędów taktycznych. Dla turystyki szybowcowej to idealny dodatek, pozwalający w spokoju zwiedzać niedostępne okolice, czy to w górach czy w zanikających warunkach. W Lesznie spotkałem dwumiejscowy szybowiec wracający do Holandii na silniku dolotowym z pomocą termiki.
Ile to razy z Lisich widzieliśmy piękne warunki za Wisłą nad Borami do których nie było dolotu (chociaż powrót był nawet do wieczora). Ile to razy z Elbląga samoloty mogły wylecieć i wrócić poniżej A020, a szybowce były uziemione.
Dzięki FES możemy "górą" bezpiecznie przebazować szybowiec na zawody lub na tour zamiast pakować go do przyczepy i tłuc się w "korkach". Ile pól możemy uniknąć dzięki FES.
Nadal szukam sponsora dla naszego "wielorybka FES".
Pozdrawiam Wacław
ps. taki oto przelot po górach ale z FES będzie bezpieczniejszy!! w słabych warunkach.
https://www.onlinecontest.org/olc-3.0/g ... 72601#map=

Na Promyku SZD-55 NEXUS w maju w Feldkirchen latał Staszek Biela, ale bez śmigła.
https://www.onlinecontest.org/olc-3.0/g ... &pi=67886#

Modernizacje szybow­ca SZD-55-1 "Nexus Neo" (inne oznaczenie SZD-55-1 New Generation) o znakach SP-4076 (oblotu dokonano 20.12.2019 r.) :
- zastąpiono kompozyt szkla­ny w skrzydłach węglowym, do­dano szablaste, eliptyczne winglety skrzydłowe, zabudowane na stałe, poprawiające właściwości w krążeniu i podnoszące stateczność poprzeczną, zastosowano nową kine­matykę lotek, eliminując stuki oraz spotykane duże siły w napędzie, po­większono powierzchnię lotek, w celu poprawy ich skuteczności przy starcie z boczno-tylnym wiatrem w warun­kach halniakowych.


Góra
 Zobacz profil  
 

Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 61 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group alveo

Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL