Ale E-mocje !E-motion - czyli
"elektryczny ruch" to symbol postępu we właściwą stronę modernizacji polskich szybowców SZD Allstar. Dołożono napęd FES ze śmigłem na dziobie.
https://szdallstar.com/pl/aktualnosci/p ... ycznym-szdhttps://szdallstar.com/pl/produkty/nexus-e-motion/.
Jest to autorski system opracowany przez dr Eliasa Breuninga z Niemiec. Silnik ma moc 18 kW, akumulatory 2 x 60 V. Wersja z napędem otrzymała oznaczenie
SZD-55-2 "Nexus-e-motion". Niestety doskonałość teoretyczna spadła z 44,1 na 40/119 km/h !
Co ciekawe bateria znajduje się w kadłubie - nie w skrzydłach jak w GP-14, czyli pewnie każdy Promyk nadaje się do uzbrojenia w dziobowy FES (Front Electric Sustainer).
Cała sztuka to zalegalizować typ szybowca po dołożeniu śmigła z silnikiem i baterii.
Pamiętacie jak chcieliśmy dołożyć FES ze śmigłem GPGliders do Jantara SZD41, który już był w kategorii Special. Inne trzeba byłoby przenieść do kategorii Special, ale po przedstawieniu projektu i oblocie - jest to możliwe. Nasz projekt upadł ze względu na skok cen baterii i Covid19,
ale nadal jest to możliwe.
Szybowiec z FES nawet tylko dolotowym - staje się od razu kilka razy bardziej atrakcyjny ze względu na komfort bezpiecznego zakończenia przelotu na jakimś przyjaznym lotnisku po zaniku noszeń. Jeden pilot nie jest w stanie wykorzystać tak wielkiej dyspozycyjności w zmiennej i niepewnej pogodzie. Dlatego szybowiec z FES powinien być klubowy, a prywatny mieć nawet trzech współwłaścicieli, którzy latają w każdych niepewnych warunkach. A trening w słabych warunkach daje niesamowite doświadczenie przelotowe i sztukę wygrzebywania się z błędów taktycznych. Dla turystyki szybowcowej to idealny dodatek, pozwalający w spokoju zwiedzać niedostępne okolice, czy to w górach czy w zanikających warunkach. W Lesznie spotkałem dwumiejscowy szybowiec wracający do Holandii na silniku dolotowym z pomocą termiki.
Ile to razy z Lisich widzieliśmy piękne warunki za Wisłą nad Borami do których nie było dolotu
(chociaż powrót był nawet do wieczora). Ile to razy z Elbląga samoloty mogły wylecieć i wrócić poniżej A020, a szybowce były uziemione.
Dzięki FES możemy "górą" bezpiecznie przebazować szybowiec na zawody lub na tour zamiast pakować go do przyczepy i tłuc się w "korkach". Ile pól możemy uniknąć dzięki FES.
Nadal szukam sponsora dla naszego "wielorybka FES".
Pozdrawiam Wacław
ps. taki oto przelot po górach ale z FES będzie bezpieczniejszy!! w słabych warunkach.
https://www.onlinecontest.org/olc-3.0/g ... 72601#map=Na Promyku SZD-55 NEXUS w maju w Feldkirchen latał Staszek Biela, ale bez śmigła.
https://www.onlinecontest.org/olc-3.0/g ... &pi=67886#Modernizacje szybowca SZD-55-1 "Nexus Neo" (inne oznaczenie SZD-55-1 New Generation) o znakach SP-4076 (oblotu dokonano 20.12.2019 r.) :
- zastąpiono kompozyt szklany w skrzydłach węglowym, dodano szablaste, eliptyczne winglety skrzydłowe, zabudowane na stałe, poprawiające właściwości w krążeniu i podnoszące stateczność poprzeczną, zastosowano nową kinematykę lotek, eliminując stuki oraz spotykane duże siły w napędzie, powiększono powierzchnię lotek, w celu poprawy ich skuteczności przy starcie z boczno-tylnym wiatrem w warunkach halniakowych.